Cum te portezi în altă rețea de telefonie: situațiile în care ți-ar putea refuza dreptul

de: Mădălina Bahrim
08 06. 2021

Dacă intenționezi să îți portezi numărul de telefon, trebuie să știi că procedura este foarte simplă. Totuși, dacă nu ții cont de niște reguli simple, te poți trezi că ți-a fost respinsă cererea de portare către o altă rețea.

Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a derulat în luna aprilie o campanie de control de tip “mystery shopping” la principalii operatori de servicii de comunicații electronice (Vodafone Romania S.A., Orange România S.A., RCS & RDS S.A. și Telekom Romania Mobile Communications S.A.).

Scopul acțiunii ANCOM era de a verifica modul în care furnizorii respecta dispozițiile legale privind portabilitatea.

Din cele 16 acțiuni de control (câte patru acțiuni la fiecare furnizor) desfașurate, într-un caz a fost constatat refuzul portarii numarului de telefon. Este vorba de societatea Telekom Romania Mobile Communications S.A. și, pentru ca nu era la prima abatere de acest gen, compania a fost sancționata cu amenda contravenționala în cuantum de 15.000 lei. În cazul celorlalți trei furnizori verificați nu au fost identificate nerespectari ale prevederilor legale.

Cum se realizează portarea?

Dacă ai decis că vrei să îți portezi numărul de telefon, trebuie să completezi o cerere către noul furnizor pe care ți l-ai ales.

Cererea trebuie să conțină solicitarea de transfer a numărului tău de telefon. Odată cu depunerea cererii și acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor.

Motive pentru care cererea de portare poate fi refuzată

Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuza cererea de portare în următoarele condiții:

-cererea nu este corect completată;
-datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită;
-numărul se regăsește în una dintre categoriile de resurse de numerotație exceptate de la portabilitatea numerelor;
-operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului ca urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare); de aceea, utilizatorii sunt sfatuiți sa NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situația în care doresc sa își porteze numărul de telefon;
-numarul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua operatorului donor;
-cartela SIM este declarata pierdută/furată.

Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:

-existența unor datorii ale abonatului către operatorul donor;
-existența unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;
-suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.

Portarea numărului de telefon către un alt operator nu anulează obligațiile asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul inițial. De exemplu, dacă se solicită portarea înainte de expirarea perioadei minime a contractului, este posibil ca utilizatorul să fie nevoit să achite penalități de reziliere anticipată, iar dacă sunt facturi restante, acestea vor trebui achitate. Același principiu se aplică și în cazul în care utilizatorii au achiziționat echipamente odată cu achiziționarea serviciului de comunicații electronice.

De aceea, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc.